Monday 20 February 2017

Hukum Forex Menurut Islam Malaysia

Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Forex Trading Zaharuddin Abd Rahman Setelah berhempas Pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang Asing (Forex Trader) Sejak tahun 2008 iaitu Sejak Dari awal Saya menyediakan kajian ringkas Yang dipaparkan di web ini, boleh dirujuk artikel tersebut di Link berikut: - Saya bersyukur kerana semalam Telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh Lebih 200 Orang ilmuan Shariah, Ulama, ahli ekonomi, Banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan öle individuell tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna Kertas kerja tersebut wajar diberikan Lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian Secara Kolektif Yang sememangnya Akan Lebih Kukuh berbanding kajian dan pandangan Dari seorang individu. Bukan sekadar itu, Malah Kumpulan pengkaji juga Telah mencuba sendiri berdagang melalui salah satu Plattform Forex bagi mendapatkan kejelasan maksimum sebelum menyimpulkan sebarang hukum. Selain itu, Mereka juga Telah bertemu dengan penyedia Plattform FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX Yang berpengalaman. Justeru, Saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana penyelidikan Mereka Jauh Lebih dalam Dari hanya sekadar pengalaman, tambahan pula penyelidik juga menrima Informasi Rasmi Dari pihak Bank Negara Malaysia selaku Regler. Hasil daripada kajian kumpulan pengkaji pertama yang dianggotai von Prof. Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr. Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En. Wan Norhaziki Wan Abdul Halim. Kesimpulan mereka mencatatkan seperti berikut: - 1. Spot forex yang dijalankan alle individuellen melalui Plattform Internet agak berbeza daripada konsep vor Ort forex yang dijalankan di peringkat inter-Bank. Dari satu Sudut, ua dibuat berdasarkan Spot Forex Dari segi harga Lani (Wert spot), tetapi Dari segi penyelesaian ia tidak berlaku berdasarkan T2. Malah penyelesaischen tidak akan berlaku selagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. Namun, Dari Sudut Yang gelegen, Spot Forex dilihat Lebih mirip kepada vorwärts Forex, kerana apabila pedagang membeli sesuatu matawang daripada broker, beliau tidak Akan dapat memiliki matawang Yang dibelinya. Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya setelah beliau menjualnya semula kepada Vermittler pada waktu hadapan. Apa Yang membezakan Spot Forex oleh individu dengan vorwärts Forex ialah kadar tukaran matawang masa hadapan adalah tetap iaitu kadar Yang dipersetujui Pada Tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang dalam Spot Forex tidak tetap, tetapi berdasarkan turun naik harga pasaran matawang Yang didagangkan. 2. Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah. Malah, terdapat peruntukan perundangan Yang jelas berhubung larangan tersebut, iaitu melalui Seksyen 3 (1) dan Seksyen 4 (1), (2) dan (3) Akta Kawalan Pertukaran Wang (AKPW) 1953. Mana-Mana individu dilarang sama sekali berurus Niaga Matawang Asing, Kecuali Setelah Mendapat Kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia. 3. Berdasarkan beberapa isu Syariah Yang diketengahkan termasuk isu Qard Hebelwirkung, riba al-nasiah Roll Interesse, qabd, menjual matawang Yang Tiada dalam pegangan (qabd) dan spekulasi Yang melibatkan perjudian, ternyata Operasi Spot Forex Secara Online oleh individu adalah tidak mengikut landasan syarak Yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang (bucht alSarf). Manakala satu Kumpulan lagi datangnya Dari Universiti Utara Malaysia Yang dianggotai oleh Prof. Dr. Madya Asmadi Mohd Naim, Dr. Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain. Kertas Mereka menyimpulkan seperti berikut: - Berdasarkan perbincangan di atas, perdagangan Forex Online adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara Yang menyalahi Syarak iaitu. ich. Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dengan kontrak Scharf sein men gandungi unsur riba. Ii. Sekiranya pembelian kredit itu ditakyifkan sebagai pemberian pinjaman oleh broker, perkara tersebut masih termasuk dalam Aktiviti Yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat Dari pinjaman, dan larangan mengumpulkan pinjaman dan jual-beli. Iii. Männlich matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang oleh Syarak. Syarat qabd dalam majlis tidak wujud di dalam transaksi ini. Keharusan melewatkan penyerahan (qabd) tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk di dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. Iv. Urusniaga Broker Secara Online-ini mengandungi unsur bay al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya untuk memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. V. Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang von Syarak. Vi Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang bergantung kepada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebaii pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan Yang dibuat oleh Kedua-dua Kumpulan adalah sama dengan kesimpulan Yang Telah Saya simpulkan Sejak tahun 2008 Yang lalu, dengan itu, Saya menyeru kepada semua pedagang matawang Yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan Yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir Kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan von bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman zaharuddin. net 1 Jun 2011 Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan öle individuell tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna Kertas kerja tersebut wajar diberikan Lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian Secara Kolektif Yang sememangnya Akan Lebih Kukuh berbanding kajian dan pandangan Dari seorang individu. Saya hanya berfungsi sebaii pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan Yang dibuat oleh Kedua-dua Kumpulan adalah sama dengan kesimpulan Yang Telah Saya simpulkan Sejak tahun 2008 Yang lalu, dengan itu, Saya menyeru kepada semua pedagang matawang Yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan Yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir Kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah Terus disampaikan kepada Mereka Fügen Sie diese Seite zu Ihren bevorzugten Social Bookmarking Websites More. ssalamualaikum Wr Wb Saya ingin bertanya tentang hukum forex dan saham menurut islam, halal atau haram Bolehkah minta Softcopy - tentang Materi tersebut Atas perhatiannya Saya ucapkan terima kasih. Agung Sungkowo Menschen, die in der Schule leben, Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang Penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Memenuhi syarat Menjadi OBJEK transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh Izin........................................................ Perlu ditambahkan pendapat muhammad isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. 8220Jangan kamu membeli ikan dalam luft, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hanbal dan Al Baihaqi Dari Ibnu Mas8217ud) Jual beli barang Yang tidak di Tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat Harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya bohne meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni Dari Abu Hurairah: 8220Barang Siapa Yang membeli sesuatu Yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia Telah melihatnya8221. Jual beli hasil tanam Yang masih terpendam, seperti ketela, Kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena Akan mengalami kesulitan atau kerugian jika Harus mengeluarkan semua hasil tanaman Yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperi makanan kalengan, lpg, dan sebagainya, asalkam diberi label yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. Cit. Hal 135. Dschungel, al-Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 Hal. 55. (Dihimpun Dari beberapa sumber) Fatwa DEWAN SYARI8217AH NASIONAL NO: 28DSN-MUIIII2002 Tentang JUAL BELI MATA uang (AL-Sharf) Menimbang: Mengingat: Memperhatikan: MEMUTUSKAN: Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF) Pertama. Ketentuan Umum: Transaksi jual beli mata uang Pada prinsipnya Boleh dengan ketentuan sebagai berikut: Tidak untuk spekulasi (Untung-untungan) Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-Jaga (simpanan) Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya Harus sama dan Secara Tunai ( At-taqabudh). Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar (kurs) yang berlaku pada saat transaksi dilakukan dan secara tunai. Kedua. Jenis-jenis Transaksi Valuta Asing Transaksi Spot yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta Asing (valas) untuk penyerahan Pada saat itu (over the counter) atau penyelesaiannya paling Lambat dalam jangka Waktu dua Hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap Tunai, sedangkan Waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian Yang tidak bisa dihindari (161616171614 1614 161516171614 161616181615) dan merupakan transaksi internasional. Transaksi nach vorne, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas Yang nilainya ditetapkan Pada saat Sekarang dan diberlakukan untuk Waktu yang akan datang, antara 2 x 24 jam sampai dengan satu tahun. Hukumnya adalah haram, karena harga Yang digunakan adalah harga Yang diperjanjikan (muwa8217adah) dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga Pada Waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai Yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk vorwärts Vereinbarung untuk kebutuhan Yang tidak dapat dihindari (lil Hajah). Transaksi Swap, yaitu Suatu Kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga Stelle Yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas Yang sama dengan harga nach vorn. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Transaksi Option, yaitu Kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual Yang tidak Harus dilakukan atas sejumlah Einheit valuta Asing Pada harga dan jangka Waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga: Fatwa ini berlaku Sejak tanggal ditetapkan dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, Akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M Berikut antara hepunan pendapat dan pandangan yang dikutip dari Forum dan Webseite. Terlalu panjang jika nak ambik semua, sagena hanya pilih-pilih saja Kategori. Muamalat Tajuk. Hukum Perniagaan Wang Asing (forex) Isu: Keputusan. Mesyuarat Jawatankuasa Syariah Yang bersidang Pada hari ini 11 Zulkaedah 1425 bersamaan 23 Disember 2004 buat kali ke 164 bersetuju bahawa hukum perniagaan wang Asing adalah harus. Mesyuarat juga mengambil maklum: 1.Tukaran wang Telah Lama berlaku dalam Ringgit Malaysia dalam Rial (tujuan untuk menunaikan ibadah Haji). 2.Bertujuan untuk memenuhi keperluan hajat, bukan untuk mencari keuntungan semata. 3.Kebebasan perniagaan mata wang boleh mengakibatkan keruntuhan nilai ekonomi Negara. Maka Yang diharuskan hanya untuk memenuhi Hajat semasa sahaja. 4.Tukaran wang adalah keperluan ekonomi untuk pembangunan Negara. Baca. 5657 Oleh. Jawatankuasa Syariah Negeri Perak Respons dr Ustas Zamerey Zitat: Waalaikumussalam, Saudara Taufic, Terima kasih kerana sudi bertanya. Ada dua ISU disini berikut adalah ringkasan kajian Saya setakat hari ini: 1. Forex: Saya berkecenderungan kepada pandangan mengharamkan forex Yang berbentuk spekulatif Yang hanya mengambil Untung hasil pergerakan turun naiknya sesuatu matawang Yang diperdagangkan. Ini kerana ianya termasuk dalam kategori al-Nadsch dan al-Ihtikar yang diharamkan oleh Rasulullah s. a.w. Manakala forex yang memang memerlukan wang tersebut untuk tujuan kegunaan, maka ianya diharuskan. 2. Hebelwirkung: Ianya telah difatwakan haram oleh Akademi Feqh Islam Rabitah al-Alami al-Islami yang berpusat von Mekkah. Saya berpegang kepada pandangan ini. Setakat hari ini, inilah padangan yang saya pegang. Wallahua8217lam. Semoga Kita Semua Dijauhi Dari Rezeki Yang Haram Dan Syubhah. Amin. Grüße, Mohd Zamerey Abdul Razak, Leiter der Scharia. ada lagi Yang diskutieren isu ini8230sekadar berkongsi pendirian8230 1) Isu ini adalah Fiqh Muamalat 2) Forex Austausch hukumnya Harus 2) Hebel haram atau Harus bukan Sebab perkataan itu Leverage tetapi perlaksanaannya. (Bagi Yang Taku Akan Membran tuli kata Hebelwirkung itu haram sedangkan amalan Hebel bagi setiap Broker berbeza). 3) Pelaksanaan Leverage boleh jadi melalui pinjaman atau Gewinnbeteiligung dimana Broker sediakan dana dan kita adalah mudharib, atau Mana-Mana pelaksanaan Hebel seperti Yang diamalkan Broker Masing-Masing. 4) Andaikata kesemua unsur Riba, maisir dan gharar dalam pelaksanaan Leverage von Hapuskan, Maka Hebelwirkung jadi harus. Itu basicnya. Perbincangan Lebih Detail akan masuk kepada pelbagai jenis isu dimana akan terdapat banyak isu khilafiah. Disini memerlukan und ein berijtihad dimana kedudukan und ein setelah menguasai kesemua isu-isu khilafiah itu. Anonymous sagte8230 ni pula mengenai Hebelwirkung, yg dijawab melalui email .. Waalaikumussalam w. b.t8230. Lesen Sie mehr Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini. Memang Semalam ada persoalan tentang Hebelwirkung. Oleh kerana soalan tersebut Telah menyebut Nama seseorang, pihak pengurusan Telah membuang soalan tersebut Supaya perbincangan kita Lebih telus dan tidak menyentuh Mana-Mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam islam islam islam islam islam krieg krieg krieg krieg krieg krieg kämpfer Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan Yang terhad ini Saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah perniagaan Yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. Hebelwirkung yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah 8220how mehr zu verdienen mit less8221 sebagaimana berikut: - Sebagai contoh. Kita mengambil urusniaga matawang asing Yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membelimenjual 1 Los GBPUSD, sepatutnya pihak Plattform Akan memotong USD100 Dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekiranya Hebelwirkung, Plattform hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 Los tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak plattform untuk meringankan modal pusingan kepada pädagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan Hebelwirkung als Keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50,000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50,000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang (Händler). Yang paling Penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga Yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak Akan melebihi Dari Anzahl der Beiträge modal pusingan Yang terdapat di dalam akaun Mereka. Sebagai contoh, sekiranya undeinem membuka akaun Yang bernilai USD1,000 undeinem tidak Akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 Walau apapun Hebel Yang undeinem perolehi Dari pihak Plattform dan kerugian undeinem sama sekali tidak Akan berganda Dari keseluruhan modal Yang undeinem laburkan. Dengan ini Hebel tidak Menjadi halangan mengikut hukum syara8217 dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan Yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan Yang diberikan oleh pihak Plattform dengan harga yan Lebih rendah kepada pedagang Yang mempunyai modal Yang kecil (mini akaun) iaitu akaun Yang Yang modalnya Kurang Dari USD50,000. Saya berharap penerangan Saya Yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman Yang SILAP tentang Hebel Yang Timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang Hebel itu sendiri. Di dalam Islam 8220La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil ma8217aani8221 (Pengajaran (hukum) bukan diambil Dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil Dari cara perlaksanaannya). Sekian Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Übersetzung Mohamed Penasihat Syar8217ieShar8217ie Berater KODANA Berhad. Fatwa MUI tentang PERDAGANGAN Valas (FOREX) Fatwa Dewan Syari8217ah Nasional Majelis Ulama Indonesia no: 28DSN-MUIIII2002, tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Sharf). Menimbang: a. Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi jual-beli mata uang (al-Sharf), baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis. B. Bahwa dalam 8216urf tijari (Tradisi perdagangan) transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi Yang Status hukumnya dalam pandang AJARAN Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk gelegen. C. Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan Fatwa tentang al-Scharf untuk dijadikan pedoman. Mengingat. 8221 Fräulein Allah, QS. Al-Baqarah2: 275: 82208230Dan Allah Telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba82308221 8221 Hadis Nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibn Madscha Dari Abu Sa8217id al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, 8216Sesungguhnya jual beli itu hanya Boleh dilakukan atas dasar kerelaan (antara Kedua Belah Pihak) 8217 (HR al-baihaqi dan Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban). 8221 Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa8217i, dan Ibn Majah, dengan teks Muslim Dari 8216Ubadah bin Shamit, Nabi sah bersabda: 8220 (Juallah) emas dengan Emas, Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, sya8217ir dengan sya8217ir, kurma (Denga-Sara-Harus) sama dan sejenis serta secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai.8221. 8221 Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasa8217i, Abu Daud, Ibn Madscha, dan Ahmad, Dari Umar bin Khattab, Nabi s. a.w bersabda: 8220 (Jual-beli) emas dengan perak adalah riba kecuali (dilakukan) Secara tunai.8221. 8221 Hadis Nabi riwayat Muslim Dari Abu Sa8217id al-Khudri, sah Nabi bersabda: Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali Sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian Yang gelegen janganlah menjual perak dengan perak kecuali Sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagaian atas Sebastian yang lain dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai. 8221 Hadis Nabi riwayat Moslemische Dari Bara8217 Bin 8216Azib dan Zaid bin Arqam. Rasulullah sah melarang menjual perak dengan emas secara piutang (tidak tunai). 8221 Hadis Nabi riwayat Tirmidzi Dari Amr bin Auf: 8220Perjanjian dapat dilakukan di antara Kaum muslimin, kecuali perjanjian Yang mengharamkan Yang halal atau menghalalkan Yang haram dan Kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat Mereka kecuali syarat Yang mengharamkan Yang halal atau menghalalkan Yang 8221 haram.8221 Ijma. Ulama sepakat (ijma8217) bahwa akad al-schein disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu. Memperhatikan: 1. Surat dari pimpinah Einheit Usaha Syariah Bank BNI-Nr. UUS2878 2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syari8217ah Nasional Pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002 MEMUTUSKAN Dewan Syari8217ah Nasional Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut: a. Tidak untuk spekulasi (untung-untungan). B. Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan). C. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai (at-taqabudh). D. Apabila berlainan jenis Maka Harus Dilakukan Dengan Nilai Tukar (Kurs) Yang Berlaku Pada Saat Transaksi Dan Secara Tunai. Kedua. Jenis-jenis transaksi Valuta Asing a. Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta Asing untuk penyerahan Pada saat itu (over the counter) atau penyelesaiannya paling Lambat dalam jangka Waktu dua Hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bis zum dihindari dan merupakan transaksi internasional. b. Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas Yang nilainya ditetapkan Pada saat Sekarang dan diberlakukan untuk Waktu yang akan datang, antara 221524 Marmelade sampai dengan satu tahun. Hukumnya adalah haram, karena harga Yang digunakan adalah harga Yang diperjanjikan (muwa8217adah) dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga Pada Waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai Yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk vorwärts Vereinbarung untuk kebutuhan Yang tidak dapat dihindari (lil Hajah). C. Transaksi SWAP yaitu suatu kontrak pembelischen atau penjualan valas dengan harga vorort yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga vorwärts. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). d. Transaksi OPTION yaitu Kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual Yang tidak Harus dilakukan atas sejumlah Einheit valuta Asing Pada harga dan jangka Waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan von diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M DEWAN SYARI8217AH NASIONAL MAJELIS ULAMA INDONESIEN Soalan salam ustaz. Saya nak tanya, perniagaan menukar mata wang wie yang dilakukan dalam internet macam forex adakah halal disisi agama Saya belum mengkaji tentang FOREX. Jadi tidak dapat saya Mitglieder jawapan yang spesifik sama ada harus atau tidak. Namun sebagai panduan untuk melabur, Saudara hendaklah mengambil perhatian hal-hal berikut 1. Jika Urus-Niaga mata Wang Yang dijalankan (sebagaimana Yang didakwa dalam FOREX UIT), ua wajib mematuhi syarat-syarat pertukaran matawang Yang ditetapkan Syarak, iaitu a) Sekiranya pertukaran dengan yang sama jenis seperti RM (Ringgit Malaysia) dengan RM (Ringgit Malaysia), wajib sama kadarnya dan wajib berlaku penyerahan Secara Tunai Ketika akad Dari Kedua-dua pihak (penjual dan pembeli). b) Sekiranya pertukaran dengan jenis Yang tidak sama seperti RM (Ringgit Malaysia) dengan USD (Dolar Amerika), maka diharuskan berlaku perbezaan kadar tetapi wajib berlaku penyerahan Secara Tunai Ketika AQAD, yakni tidak Harus ditangguhkan pembayaran Dari Mana-Mana pihak. c) Jika penjual dan pembeli berpisah tanpa menyerahkan tukaran wang Masing-Masing atau salah seorang Dari Mereka tidak menyerahnya, maka jual-beli matawang itu dikira batal atau tidak SAH. Ini kerana berlaku tukaran secara tunai adalah antara syarat terpenting dalam wie-Sarf (pertukaran matawang) dalam Syari8217at Der Islam. Menurut Imam Ibnu al-Munzir 8220Sekelian ulamak Telah ijmak (sepakat) bahawa dua orang yang melakukan akad pertukaran matawang, jika Mereka berpisah sebelum Saling menerima wang pertukaran Masing-Masing, maka akad pertukaran itu adalah fasid (batal, tidak SAH) 8221. Ijmak ini berdalilkan hadis Nabi s. a.w. 8220 (Pertukaran) emas dengan Emas, Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam, hendaklah sama timbangan dan sukatannya dan hendaklah timbal-terima (yakni Tunai). Jika berlainan jenis, maka berjual-belilah mengikut yang kamu sukai dengan syarat timbal-terima (tunai) 8221 (Imam muslimisch dari 8216Ubadah bin Also r. a.). Eman dan perak adalah matawang yang digunakan zaman dahulu. Sekarang ini, ia diambil-alih oleh wang-wang kertas. Kerana esu, para ulamak meletakkan hukum wang kertas menyamai hukum emas als perak dalam masalah pertukaran, kewajipan zakat, permodalan dan sebagainya. 2. Jika ia berkait dengan pelaburan, hendaklah diperhatikan akad pelaburan Yang Mana digunakan mengikut Syarak mudarabahkah, musyarakahkah atau Verschiedenes. Juga perlu diperhatikan adakah sistem pelaburan esu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan Syarak mengikut jenis pelaburan tadi. Satu lagi, ke mana modal Akan dilaburkan juga Perlu diperhatikan jika wang pelaburan disalurkan kepada perniagaanpengeluaran Yang haram (cth. nya perniagaan Arak, Judi dan sebagainya) haramlah kita melibatkan diri dalam pelaburan tersebut walaupun akad Mudarabah Yang digunakan. Firman Allah 82208230dan janganlah kamu saling bantu-membantu dalam dosa dan pelanggaran (Syari8217at Allah) 8221. 3. Jika keuntungan melalui perniagaan hendaklah dipastikan perniagaan memenuhi syarat-syarat jual-beli mengikut Islam dan bebas Dari segala unsur-unsur Yang dilarang Syari8217at. Untuk selamat, seboleh-bolehnya seorang muslim Jangan menceburi satu pelaburan melainkan setelah jelas kedudukannya Dari Sudut Syari8217at sama ada dengan bertanya Alim-ulamak, merujuk Panel Syari8217ah atau sebagainya. Sebaik-baiknya, utamakan pelaburan dalam Syarikat muslimisch kerana ia sedikit-sebanyak Mitglied sumbangan memartabatkan ekonomi ummah. Biar untung sederhana, tetapi hati tenang menikmati yang halal berbanding untung banyak tetapi hati sentiasa dihantui keraguan. Geschrieben von Ustaz AHMAD ADNAN Fadzil Pandangan Professor Kewangan Islam Saudarai, Kalau kita mengkaji banyak pandangan Dari Pakar-Pakar kewangan islam Yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang Kertas kerja di Forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan Hebelwirkung adalah harus (zulässig). Seperti kata Professor Humayon Dar, Geschäftsführer von Dar Al Istithmar in London (Sucht die Shari8217ah Aspekte der aufstrebenden islamischen Hedge-Fonds) 8230 82208230Shari8217ah hat keine Probleme mit Hebelwirkung, solange es durch islamische Schuld erreicht wird. Leverage ist kein Shari8217ah Sorge, sondern es ist eine wirtschaftliche issue82308221 Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog8230mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, Saya mengambil contoh Hebel dalam akaun islamik Hebel Yang dikenakan tidak dikenakan sebarang Interesse (zinsfrei). Juga kalau kita über Nacht Wortspiel tidak ada apa-apa Interesse (berbanding konventionelle Dikenakan Interesse kalau über Nacht). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir und terlibat sekara langsung dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk seorang. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan.


No comments:

Post a Comment